Оног тренутка када пацијент, односно дете са родитељима, уђе у наш Логопедски центар, започињемо процену. У зависности од “упутне” дијагнозе, пацијента тестирамо неким од следећих тестова за процену нивоа развоја и употребљивости/оперативности језика и говора (аутори Р. и В.Вуковић):
И тестовима за процену квалитета осталих средстава вербалне комуникације:
Даље пацијент/дете пролази кроз неуролошки преглед:
Дете и родитељи пролазе кроз преглед дечјег психијатра:
На крају прегледа тимски правимо диференцијално дијагностицирање: алалија-дислалија-аутизам-рана дечја психоза-оштећење слуха - ментална ретардација – поремећаји говора и језика удружених / као последица других неуролошких поремећаја; и постављамо нашу радну дијагнозу.
Представљају широко подручје за рад, како поремећаји гласа тако и нормални глас, који треба едуковати. Било да се ради о поремећеном гласу или гласу који треба едуковати, да бисмо могли да поставимо глас неопходно је одредити: распон гласа, тип гласа, регистар гласа. Проблеми у вези са овим јесу успостављање меке атаке гласа и успостављање субјективног ослонца гласа код професионалаца гласа. Наравно, уколико је професионалцу гласа то потребно укључујемо и вежбе за издржавање гласа.
У складу са претходним тестовима и прегледима одређују се неопходна протетска средства и апарати.
У случајевима када стручни тим Кабинета посумња да је код пацијента у питању нека од ДИСЛАЛИА, спроводи се следећа процедура:
На основу ових налаза констатујемо о ком типу дислалије се ради. Потом се прави план изградње гласова које дете патолошки изговара. Овај план се прави у складу са стањем матичних гласова. Наш принцип је да се не сме изграђивати ни један глас који претходно нема подлогу у свом матичном гласу. Затим приступамо примени разрађених терапијских модела за сваки глас, односно за сваки тип дислалије:
Муцање је проблем који може и мора да се разрешава. НЕМА МУЦАЊА које се не може олакшати. Приступ мора да буде комплексан, а то значи да у решавању овог проблема МОРА да учествује и психотерапеут упоредо са логопедским радом. С друге стране, свако муцање не може бити отклоњено увек једним те истим методом. Зато логопед мора да има широк репертоар метода и да бира у складу са личношћу пацијента, типом муцања и узрастом пацијента. Тако се на један начин третира муцање на предшколском узрасту, на други начин ако је у питању школско дете, а на сасвим други начин муцање одраслих. Разлике у третирању муцања постоје и с обзиром на то да ли је у питању: физиолошко муцање, примарно, абрупно, транзијентно, тонично или клонично. У сваком случају, поред врло диференцираног и спецификованог логопедског рада који ће зависити од свега горе реченог, психотерапија је обавезни део третмана, а такође и саветовање пацијената и родитеља, у оквирима базичних принципа породичне терапије.
Код дизартрија најпре испитујемо глас, и то: висину, јачину, квалитет гласа и дисање, као активатор гласа. После тога испитујемо говор, и то: артикулацију, разумљивост говора и његову брзину. Често се дешава да дизартрија буде замаскирана/удружена са дисфазијом, као и обрнуто. Због тога је неопходно проверити и све језичке нивое као што се то ради код слушног оштећења или дисфазије. Тек после тога утврђујемо да ли се ради о: флацидној, спастичној, атаксичној, хипокинетичкој или комбинованој дизартрији. У складу са тим примењујемо одговарајуће терапијске моделе. Као посебне ентитете (иако то нису) третирамо говор код: спастичне хемиплегије, псеудобулбарне парезе и церебралне парализе. Такође као посебан проблем (иако то није) третирамо и постављање основног гласа код свих дизартрија.
Ринолалије су проблем који се третира пре, после или истовремено са ОРТОДОНТСКИМ третманом, пре и после ХИРУШКЕ интервенције. У зависности од тога да ли се третман говора ради пре, за време или после третмана стручњака других профила, логопедски рад ће се разликовати. Наравно, терапијски модели ће се разликовати у зависности од тога да ли је у питању: рхинолалиа апхерта, рхинолалиа цлауса, рхинопхониа, уни или билатерални расцеп. У сваком случају, као посебни терапијски комплекси користе се: модели за кориговање ваздушне струје, модели за кориговање говорног дисања, модели за јачање меког непца, модели за побољшање функције језика и говорне мускулатуре и модели за развијање аудитивне перцепције и дискриминације.
Када после неуролошког прегледа и прегледа дечјег психијатра посумњамо на алалију или дисфазију, приступамо утврђивању:
Иза тога правимо план рехабилитације и доносимо одлуку одакле ћемо започети рехабилитацију, јер дете мора да прође кроз све терапијске моделе који су предвиђени за развој језика (они су идентични као код наглувости). Паралелно, радимо на изградњи гласова који су оштећени или којих дете нема у свом фонетском репертоару. И код ове деце, обука читању, писању и рачуну мора да се започне одмах. Читањем ћемо скренути пажњу детета и на говор и на језик, а и скратити укупно терапијско време. Ова деца такође морају да прођу кроз реедукацију психомоторике и вежбе за развој: телесне шеме, доживљаја телесне целовитости, и кроз моделе за развој субјезичких функција, когнитивних способности, просторне орјентације, манипулативне спретности, вербалног и визуелног памћења.
Афазију није тешко дијагностификовати, барем са медицинског аспекта. Са аспекта говора односно језика мора се утврдити тип афазије. Ми то радимо помоћу Луријиног протокола за испитивање афазија. Према А.Р.Лурији, афазија може бити: динамичка, еферентна моторна, аферентна моторна, амнестичка, сензорна и семантичка. Сваки од ових типова афазија даје специфичну слику говора и језика, како на плану формирања, тако и на плану разумевања говорног саопштења. Према томе, о ком типу афазије се ради, и према томе који аспект говора (формирање или разумевање говорног саопштења) ћемо третирати, током израде плана рехабилитације, опредељујемо се за један од следећих тренинг протокола за:
Ми сматрамо ГЛУВИМ СВАКОГА КО ИМА ОШТЕЋЕН СЛУХ, А НЕ ГОВОРИ, већ се служи ГЕСТОМ. Наш став је да и глуве особе, односно особе које имају оштећени слух али не говоре, МОРАЈУ да науче матерњи језик, макар на нивоу другог, нематерњег језика. То се постиже УЧЕЊЕМ ГЛУВОГ ДЕТЕТА ДА ЧИТА СА УСАНА, У ЦИЉУ РАЗВОЈА ГОВОРА И ЈЕЗИКА. На тај начин, глува особа ће боље разумети говор и језик чујућих, што ће заједно са читањем одговарајућих материјала одлучно утицати на смањење ГЕТОИЗИРАНОСТИ глувих особа и превазилажење ОДВОЈЕНОГ РАЗВОЈА ове популације. У раду са субјектима из ове популације користимо дактилне (вибраторне) кутије, индикаторе фрикције и индикаторе интензитета. Такође је неопходно саветовање родитеља и непосредне околине глувог пацијента, што подразумева и стварање усаглашеног плана рада и активности и наравно рад у кућним условима.
Уколико стручни тим констатује да је код детета у питању наглувост, поступамо у складу са нашим принципима у раду са децом са оштећеним слухом, а то су:
Уколико код пацијента констатујемо глувоћу, што је ретко, најпре стручни тим утврђује индикације и контраиндикације за кохлеар имплант. У случају да су разлози за кохлеар имплант јачи, после операције приступамо изради РЕХАБИЛИТАЦИОНОГ ПЛАНА, који подразумева све горе наведено, с тим што се дуже и интензивније ради на слушању.
Уколико наш стручни тим констатује да се код детета ради о поремећају читања, најпре утврђујемо да ли се ради о несавладаној техници читања или ДИСЛЕКСИЈИ. У случају да утврдимо да је у питању дислексија, на основу критеријума прецизирамо да ли је права или развојна дислексија. Принципи рада било са правом било са неком од развојних дислексија су исти:
У случајевима када стручни тим утврди да се код пацијента ради о дизграфији, најпре утврђујемо о ком типу дисграфије се ради, па у складу са тим, приступамо једном од четири терапијска модела.